יום ד', יז’ בשבט תשע”ט
    האתר הראשי  |  דף הבית  







.

20.11.14 כ"ז חשוון תשע"ה : ביקור בביה"ס ע"ש מיי בויאר ירושלים תכנית התקשוב החדשה תודה למנהלת בית הספר ולצוות המורים אשר פתחו את דלתם לביקור זה , כבר ברבעון הראשון של שנת ההטמעה . סדר היום: 8:00-11:00התכנסותהצגת חזון בית הספר ותוכנית העבודהצפייה בשעורים מתוקשבים (הסטוריה , לשון ) דיון בעקבות הצפייה בשעורים בהשתתפות מורים ותלמידים . מספר רשמים מהביקור : * קיים חוסר בטאבלטים חלופיים הנובע מרישום גבוה יותר של תלמידים לבתי הספר בתכנית , ומחלוקת טאבלטים למורים רבים יותר מאשר תוכנן בהתחלה. הוזמנו עוד 100 טאבלטים . * בי"ס בויאר הצליחו להתגבר על הקשיים הטכניים תוך אימוץ גישה של מציאת פתרון לבעיות .לקח הרבה זמן ליצור ססמאות לכולם. הרשת האינטרנטית טובה .מנסים להטמיע עכשיו מקרנים אינטראקטיביים ללא כבלים .יש פחות בזבוז זמן (על דברים טכנייים) בתחילת השיעור מאשר בתחילת הדרך. * מוכנות גדולה של המורים לקבל את השינוי . בית הספר מחויב לתהליך, התגייסות גדולה , למרות שההתמודדות של הצוות עם האתגר לא תמיד פשוטה. * הצוות מודה למנח"י , מרגישים שיש עם מי לשוחח על התהליך. * נאמני ונאמנות תקשוב - שני תלמידים מכל כיתה . אחראים על הקשר בין התלמידים לבין צוות התקשוב בביה"ס . הטכנאי מנהל את כל התקלות עם התלמידים, בעזרת קובץ שיתופי של פתיחת תקלות. התלמידים קבלו הדרכה נוספת מהטכנאי וממדריכת "ספרשת", חשיפה ליותר כלים מהאחרים, והם נותנים עזרה בכיתות, מלמדים כלים ומדריכים . העצמה של התלמידים . כישורי ניהול וארגון .מתוכננת הדרכה ע"י חברת מייקרוסופט לנאמנים . * לאחר ההתלהבות הראשונית של התלמידים , ישנה דעיכה של ההתלהבות, ישנם תלמידים (ובעיקר תלמידות) משכבת כיתה י' שאומרים שהם מעדיפים ללמוד כמו קודם ללא טאבלטים. התלמידים דעתניים ומביעים את עמדתם.לעומת זאת - בשיחה הפתוחה שקיימנו עם התלמידים הם אמרו כי אינם רוצים לוותר על הטאבלטים ולחזור ללמוד כמו קודם. תלמידי שכבות אחרות רוצים גם ללמוד כך .התלמידים אמרו שיותר קל ללמוד בעולם הישן השיטה המסורתית .הלמידה בעזרת הטאבלטים דורשת מהם יותר .השימוש בטאבלט נתפס כמו פלישה לעולם המשחק וההנאה שלהם , כך היו רגילים להשתמש בטאבלט עד כה .הבעיות הטכניות מאפילות לעיתים על החדווה והיצירה. * "העולם הישן" - לא מכין את התלמידים לאתגרים שיש אח"כ בחוץ. הלמידה בעזרת הטאבלט נותנת אפשרות לחשוב כמו שחושבים היום. משלבים גם שימוש בכלים של פעם: משתמשים באטלס, תנ"ך... "סוחבים" בתיק . * מה המינון הנכון והרצוי של השימוש בטאבלטים? האם זה מוסרי להרחיק אותם מהכתיבה ?כאשר התלמיד כותב בכתב יד מתגלים לפעמים קשיים של הילד , דבר שהולך לאיבוד בהקלדה. * "גולש בים" - תלמידים שגולשים למקומות אחרים בזמן השעור. תופעה חדשה . האם להוסיף תכנת שליטה? או לעורר שיח של אמון ? * האם הלמידה הזו תגביר את ההישגים ? -צריך לשאול מה הפרמטר לבדיקה של הישגי התלמידים?היום רוצים משהו אחר - לאו דווקא הישגים רגילים, אלא יכולת ליצור ידע , יכולת להגיע לתובנה חדשה.למידת פרוייקטים, למידה משמעותית, "ללמוד במהירות" - להדביק את הקצב של הידע המצטבר. * אורך השיעור : שעור לא יכול להיות 45 דקות .צריך שעור ארוך יותר. * שעור לשון עם המורה מקסים : עסק בטיעון , תגובה עניינית, טענת נגד . שימוש בסרטון - רלוונטי ועכשווי, צפייה ביקורתית , הבע דעה, דיון במליאה. שימוש באתר "עצומה" - עצומה בעד/נגד . התייחסות לנימוקים ולחולשות הנימוקים הכתובות בעצומה. הבעה אישית בבלוג דרך ספרשת. המפקחת עליזה ציינה שכוכב השיעור היה לא הטאבלט כי אם המורה ! התיווך שלו היה משמעותי . תרגם את עולם האינטרנט לחשיבה והעמקה . הטאבלט היה גורם מגרה ללמידה, מגוון, משעשע. המורה הפנה את תשומת הלב לדברים חינוכיים. והצליח להעביר לתלמידים את הלוגיקה של הטיעונים, רציונליזציה, דוגמאות.השימוש במחשב צריך להיות שימוש בו איננו שבויים בקסמי המחשב. * הקשר עם התלמידים השתפר , משתמשים במיילים, פתח הרבה אפשרויות. * קושי - יש יותר מידי אפשרויות, קל להתפזר ולאבד את הקו המנחה . * המחשב - כלי שמאפשר לממש היבט חשוב של אוריינות , התמצאות במרחבי המידע. חשיפה למידע מעמיק.הכתיבה - סינתזה של כמה מקורות. בהקלדה - כתיבה רציפה ורבה יותר. *אין מספיק חומרים על גבי הספרים. המורים חייבים לייצר חומרי למידה, הם מקדישים לכך הרבה זמן לפתח אותם, זה מעמיק את המחשבה אך גוזל הרבה זמן. מדברי התלמידים:* המורים נתנו בהתחלה מטלות מאוד גדולות, כבדות וארוכות, התלהבו מהטכנולוגיה, ולתלמידים היה קשה לעמוד בעומס . המורים למדו מזה לתת מטלות יותר ראליות.* בעזרת הטאבלט בודקים תוך כדי שיעור מושגים לא ברורים ויכולים כך להשלים ידע ולענות תשובות בשיעור.* התלמידים מרגישים שהמורים חושבים עכשיו יותר איך ללמד את התלמידים. *צורת למידה כיפית.*למידה עצמאית יותר, רוכשים כלים איך לחפש, איך להגיע למידע הרצוי, איך להתמודד נכון עם כל המידע ולהגיע למידע הטוב.* דור של פלאפונים ולא חזקים במחשב, ועכשיו מפתחים התמצאות במחשב.* חסרון- עיניים כואבות. * לחלק מהתלמידים קשה יותר לבצע מבחנים במחשב .* חסרון-תקלות מעצבנות. פתרון - כשיש תקלה עובדים בזוגות או ממחשב נייח במעבדה .* למידה עם הרבה כלים, קישורים ומידע , לומדים ללא "ספר" . משתמשים בכל האמצעים ולא מוגבלים רק לספר.* לא "להקיא" חומר , אלא יש יותר חשיבה.* הגביר את הרצון להצליח , כשילד אחד מצליח והשני לא , אז הראשון מלמד ומראה מה לעשות.*למידה עם הטאבלטים - יותר מוטיבציה בשיעור .